Monday, January 11, 2010

sagon~

nenek n adk turut membantu~
ibu ayak tepung~
sagon sebelom di goreng~
sagon lepas di goreng~
nenek masukan sagon dlm plastik aiskrim~

tetiba sangat rajin mengoder kat nenek nak buat sagon..
korang tahu ape itu sagon??
jangan makan je tahu..
sagon sejenis makanan..
tak tahu balik tanya mak ok..ahaha
aku tak akan jawap untuk korang..

pagi ahad tu rutin harian pergi ke rumah nenek..
tapi sebelom tu dah tepon nenek nak buat sagon..
nenek memang setuju..sebab dari hari tu lagi nenek suh buat..
tp tak buat2..ni ada kelapangan boleh la buat..
sampai je ke rumah nenek masak tengah hari dulu..
sebab lepas ni nak guna dapur tuk buat sagon..so masak siap2 dulu..

lepas je masak nenek basuh beras..
aku pon jalankan operasi memblander beras..
nenek pula tumbuk mengunakan lesung batu..
lepas je blander panas dan stuck aku pula follow nenek tumbuk..
padan muka aku..!!
tu laa konon malas nak guna cara tradisonal..huhu
lepas je tumbuk beras sampai jadi tepung..
ayak tepung beras supaya jadi tepung ringan..
sebelom tu aku dah hiris daun pandan dan nenek dah mesin kelapa..
bila bahan dah cukup..
gorengkan sekali beras yang sudah jadi tepung,kelapa dan
daun pandan yang sudah dihiris..

nenek suh kacau sampai jadi ringan..
ponek la aku kacau sampai sepah2..ahaha..
pastu letak sagon yang sudah siap di goreng ke dalam pelastik aiskrim..
siap di makan~
time kasih nenek..lepasni kite buat lagi kuih2 tradisional ok..
selagi nenek ada..

3 comments:

  1. oooo baru tau sagon 2 dibuat dr beras..
    hahaha..
    best gak mkn benda 2..
    tapi jarang2 nak jumpa kat tmpt sy.

    ReplyDelete
  2. selalo kt melaka atau n9..kt sana popular la..ehehe..

    ReplyDelete