Thursday, April 8, 2010

gelagat si kecilku

gelagat si kecil...sangat laa comel..
jom layan gambar di bawah







*gambar ini telah di ambil oleh ibu ku tercinta..

7 comments:

  1. Tiraaaaa....
    comel gile2 ur pets...
    nak2 gambar yg beratur 6 ekor 2
    sukaaa =)

    ReplyDelete
  2. eheheh..comelkan..mcm2 gelagat tau..amik laa..=)

    ReplyDelete
  3. erk..xtkut kene virus kencing tikus mcm arwah din beramboi??..(=.=)

    ReplyDelete
  4. Menurut Pakar Perunding Veterinar, Dr. Intan Suriati Abdul Manaf, leptospirosis ialah penyakit berjangkit disebabkan bakteria Leptospira sp. yang sangat tipis dan berbentuk pilin seperti mata gerudi.

    “Banyak haiwan yang boleh menjadi pembawa kepada bakteria Leptospira, tidak kira ia haiwan peliharaan seperti kucing, arnab, lembu, babi, kuda, anjing dan haiwan liar lain seperti rakun dan serigala.

    “Bagaimanapun, tikus dikesan sebagai penyebar utama bakteria ini kerana kitaran hidupnya yang suka makan dan tinggal di tempat kotor (menjadi tempat bakteria Leptospira membiak).

    “Iklim negara yang lembap menjadi faktor terbaik kepada pembiakan bakteria ini. Malah, pada suhu sederhana ia boleh hidup lebih lama,” katanya.

    Tambah Intan, kitaran hidup tikus yang cepat membiak dan sukar dikawal membantu penyebaran bakteria dengan lebih meluas.

    “Jangka hayat tikus betina adalah di antara dua dan tiga tahun tetapi ia sudah boleh bunting dan aktif seks hanya dalam tempoh enam minggu.

    “Setiap kelahiran, tikus boleh melahirkan lima hingga tujuh ekor anak tikus. Tikus betina boleh bunting sebaik melahirkan anak,” kata Intan.

    Rumah yang dijaga rapi juga tidak terkecuali daripada menjadi sasaran makhluk perosak tersebut.

    “Bakteria Leptospira akan tersebar melalui cecair yang dikeluarkan oleh tikus seperti air kencing, air liur, darah, air mani dan najis.......so watch out gurl..just ur info..

    ReplyDelete
  5. anonymous-time ksh ats info anda..
    insyaALLAH..lebih beringat..

    tapi jika tuhan tak mengizinkan kita hidup..tidak juga kita hidup di dunia ini..

    *mecegah lebih baik dr mengubati..

    ReplyDelete
  6. hambekkkkkkkkk tengs gak anony bagi inf0 kat l0lly gak =)


    apepunnn kiutttttt sangat~

    ReplyDelete
  7. Salam!!! Hamster nih biak terlalu cepat dan terlalu banyak... buat persediaan untuk mengedarkan kepada kawan2 kalau tidak nanti.. terpaksa menambah tempat tinggalnya dan menyediakan makanan yang cukup !!

    ReplyDelete