Thursday, September 1, 2011

duit raya

selalu raya apa yang di nantikan oleh anak-anak kecil..??iaitu duit raya..tapi rasa aku bukan kanak-kanak saja..orang dewasa yang masih belajar juga pasti menerima duit raya tapi dari sanak saudara saja...bila kali akhir aku terima duit raya???aku rasa masa umur 21 tahun..itu di kira cukup dewasa untuk menerima duit raya..kononnya baru habis belajar dan baru mula bekerja..tapi tidak lupa, pertama kali aku mula kerja sudah pon memberi duit raya kepada adik-adik sepupu dan sesiapa yang aku menziarahi yang sepatutnya menerima duit raya...


zaman kanak-kanak yang menyeronokkan..lepas saja salam ibu bapa sanak saudara..aku, adik, abang sepupu-sepupu tidak akan ketinggalan mengumpul duit raya dengan pergi beraya satu kampung...kita orang agihkan kepada dua kumpulan...tidak boleh pergi sekali pasti tidak dapat duit raya..sebab terlalu ramai...terget aku adalah rumah orang kaya..dalam fikiran hanya fikir orang kaya banyak duit mesti bagi duit raya...tapi kalau dia tak bagi duit raya keluar saja dari rumah itu pastu hampa..mulut mengomel-ngomel tanda tidak puas hati..pernah sekali tu pergi beraya di kawasan rumah aku..di sebabkan dapat duit raya.jadi aku pergi rumah tu sampai tiga kali..dalam fikiran aku masa kecil kalau tukar pakaian pasti orang tu tidak kenal..tapi makcik tu tegur aku dia cakap "semalam kan dah datang..."..korang juga pasti ada pengalaman yang menyeronokkan..

**tahun ini aku terpaksa potong duit raya tidak seperti tahun lepas di sebabkan banyak lagi yang perlu di   bayar...dalam kepala ini rumah..rumah..rumah...moga semua dalam keadaan terkawal...


cerita selalu


jom laa jengah tripleashop ...





26 comments:

  1. thirah!!aku nk duet raya..bcoz taun ni total duet raya aku xcapai target r..bahahha..dpt rm20++ jeeeeeeeeee...pelis jDIKAN duet raya aku cecah rm300...ngeh3...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. yui skg pon msh dpt duit raya walau xbyk mane..

    cukupla utk byr duit umh..heheh..

    ReplyDelete
  4. kalau cmtu bg lahh kite skettt duet rye.hihi

    ReplyDelete
  5. samelah. bila dah kerja ni kite la pulak memberi :)

    p/s: tapi schaze still dapat jugak duit raya..hihi xP

    ReplyDelete
  6. kak,nak duit rayer boleh?plizzz... :B

    ReplyDelete
  7. yg penting kita memberi kegembiraan pd kanak2 :)

    ReplyDelete
  8. Saya dah terlalu tua untuk dapat duit raya. Hehe...Tapi kalau U nak bagi saya terima haha.

    ReplyDelete
  9. cbk baru 18 tahun tak dapat duit raya dah . :(

    ReplyDelete
  10. tahun ni dapat duit raya lagi tak.. gheeheheeee

    ReplyDelete
  11. Hahaha dtg dua tiga kali eh.kan dah kantoi hihi

    Time bebdk besa la kan =)

    ReplyDelete
  12. samalah kita
    dulu target umah nak g beraya
    umah org kaya...

    hehe..jahat je kan

    ReplyDelete
  13. haiihh besnye kannn waktu kekecik dulu. hmmmm

    ReplyDelete
  14. tahun dapat jugak la duit raya walaupun tak banyak..heee~

    ReplyDelete
  15. hehehe...nak sikit duit raye kak...tp zmn knk2 plg best, kumpul ramai2 ngan kazen pegi setiap umah semata2 nk duit raye....bila dah remaja, segan plak, tp sebenarnya nak...hehe

    ReplyDelete
  16. tapi kan zaman skg ngan zaman dulu dah berbeza. kalau kat sini, dah jarang jumpa budak2 datang beraya.. kalau dulu , kiri kanan bahu jalan bersepah budak2 berjalan beramai2 nak pi beraya..

    ReplyDelete
  17. samalah..
    kena potong budget utk duit raya gak..
    mujurlah takde anak saudara ramai...hik2

    ReplyDelete
  18. sy belum dpt duit raya... nak wet raya jugak..teheeee

    ReplyDelete