Friday, September 2, 2011

kuih raya


masa sekarang ni kuih raya tidak laa di pandang sangat..kalau pandang pon makan kuih raya yang agak sedap yang lain tu pandang sebelah mata pon tidak...bila kuih yang sedap-sedap dah habis tinggal habuk..mula la mata menjeling kearah kuih-kuih yang tidak berapa gemari..sampaikan mahu menjilat jari memakannya..walhal masa raya sikit pon tidak di pandang...

tahun ini aku buat 6 jenis kuih raya..kuih raya ni bukan susah pon...semua bahan yang di gunakan adalah asas seperti gula, telur, mentega, tepung gandum,tepung penaik,pewarna dan perasa...cukup menjadikan kuih itu sedap dan bermacam jenis boleh di buat..jadi tidaklah susah cuma melecehkan saja...hampir setiap tahun memang aku buat kuih raya..


aku mula belajar buat kuih sarang semut...sebab encik kasih teringin makan kuih sarang semut..jenuh aku memikirkan bagaimana hendak buat kuih itu..nak sagat pakai apa???ibu kata pakai penapis teh yang agak jarang sikit..jadi aku pon mencuba...jadi!!!tapi agak leceh...aku buat di siang hari..bila dah buka puasa,aku pon mula merasa kuih-kuih yang aku buat semua kuih OK..kecuali kuih sarang semut.. tengahnya tidak masak..jadi terpaksa bakar semula..kecewa jugak..yela nak bagi encik kasih makankan..tahun depan cuba lagi insyaALLAH jika di panjangkan umur..
kuih sarang semut untuk cik kasih...


cerita selalu
**jom laa jengah tripleashop ...





25 comments:

  1. penat memakan kuih raye kali ni..hik3

    ReplyDelete
  2. oh, ini namanya kuih sarang semut? hahaha. baru tahu. selama ni tahu makan je :P

    ReplyDelete
  3. untunglah buat sdri.. nikmat .. gugu bli je (-_-")

    ReplyDelete
  4. kuih sarang semut yang mana ea? haha <-- kesian. hanya tahu makan je XD

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Kuih sarang semut?ksian kat smuat xde srang raye2 neh..

    ReplyDelete
  7. xpernah lgi buat kuih sarang semut. hehe..

    ReplyDelete
  8. saye suka doodle awk la.kite buat doodle trade boleh? :)

    ReplyDelete
  9. banyak nye wat kuih... hihihI.. Cik Wanny wat 1 kuih je.. tu pun raya ketiga dn keempat wat... hahaha

    ReplyDelete
  10. awk buat sendiri ke dear??wahhh..post cket utk sy hehe

    ReplyDelete
  11. tahun ni biskut raya memang tak buat langsung..hihi

    sbb asik buat tempahan apam polkadot dengan ladybug je.

    p/s: sangat suke makan cornflakes madu.. mmg sedap! xP

    ReplyDelete
  12. biskut sarang semut~~my feberat..^^

    ReplyDelete
  13. kite xpernaj makan kuih tu sebab nama dye..dasyat kan..heheh...

    ReplyDelete
  14. My mom pro wat sarang semut

    Wa, anak dia pun pro gak. Pro makan hahaha

    ReplyDelete
  15. slm hari raya utk sis comel!!!owh mmg antara fav kite ni tau!ntah kenapa suka sgt sbb simple,tak manis sgt dan senang sekali ngappp je hehehehe

    ReplyDelete
  16. weewiiitt,

    aku tak berapa nak suka kuih raya. makanan raya bru best !

    ReplyDelete
  17. kuih sarang semut mcm mana ye?1st time dgr..=,=!

    *sedap lagi kalau buat kuih sendiri,sebab klu tgk org makan rasa macam bahagia jer...hilang rasa penat..:)

    ReplyDelete
  18. hehe akoo suke kueh sarang semut~~

    ReplyDelete
  19. Selamat hari raya Tira :)
    Mak aihhhh, banyaknya kuih raya yg handmade...rajin! :)

    ReplyDelete
  20. adik aku beli bahan je..buatnya tidak.dem.

    ReplyDelete
  21. perut kembung dah mkn kuih raya..hahahha....

    ReplyDelete
  22. saran semut tarrrbaikkkkk...
    Time kaseh syg buat tuk sy...=p
    gal~

    ReplyDelete
  23. kuih ni paling senang di dunia nak wat.

    bak sikit.

    ReplyDelete