Wednesday, June 20, 2012

pelukis tidak penyabar

pelukis bukan penyabar orangnya..tepuk dada tanya baran sendiri..aku tidak kisah jika orang tu kata aku ni jenis macam mana sebab melukis bukan pekara mudah...memang aku tahu tanpa pembeli orang seperti kami ni tidak boleh nak berniaga..tapi jika kita dah buat lukisan itu dengan penuh teliti dan apa yang di minta dari awal lepas itu di ubah sewenangnya..itu mudah bagi diorang..tapi sukar bagi aku untuk ubah semula..itu sebab aku beri tahu awal-awal sila attachkan gambar..sila bagi tahu detail apa yang anda mahu...anda cakap anda nak tukar sedikit..tapi anda tukar kesemua sekali..rasa nak nangis je..sebab aku bukan duduk di rumah dan tidak bekerja..aku bekerja di siang hari...malam baru ada masa nak menghadap lukisan..kadang kala tu sampai 2-3 kali anda ubah..tolong fahami aku..tanyalah mana-mana pelukis seperti aku..pasti akan marah jika di pelaku begitu..sudahlah siang hari di tempat kerja menghadap lukisan banglo yang clientnya sangatlah cerewet...ini bukan luahan semata..ini peringatan..peringatan sambil gelak mengadapinya...=_="..

sempat lagi melukis untuk luahan


**terima kasih yang pernah menempah design kepada aku..alhamdulilah rezeki murah..tapi masa sahaja tiada.jika anda nak ubah..aku akan usaha..tapi tunggulah jangan bertanya bila nak siap...aku ni nampak saja baran..tapi aku buat jugak sebab korang bayar...=_="**tarik nafas panjang-panjang..



27 comments:

  1. hmmm..Lee-kun paham sngt2..betul2..ase nak nanges kuat2 bila jadik camtuh.. TT^TT

    bayar memang bayar tapi kadang2 sampai 5-6 kali mintak ubah..sakit pulak hati ni..

    sabarla ye MIJ..besela kalau deal ngan manusia..camtula..

    ReplyDelete
  2. sy faham.saya selalu kena jugak.letak borang tempahan dengan details yang lengkap tapi tak pernah diisi elok2, maka saya buat ikut suka hati saya..

    melukis memang susah, perlukan kesabaran + effort + time..cheer up mij

    :)

    ReplyDelete
  3. hahaha.. ini adalah penyebabnya kenapa aku tak pernah amik komisen melukis.. koh koh koh

    ReplyDelete
  4. memg blehtmbh income tp baik berkarya untk diri sndiri

    ReplyDelete
  5. setuju ngan dysha,,baik berkary tuk diri sendiri..tapi sy pun ada ambik tempahan edit blog secara personal..mmg ada masalah sama..

    ReplyDelete
  6. kalau yg tak pandai melukis ni lagi lah haru xsabar nya.hehehe

    ReplyDelete
  7. memang tu lah cabarannya, kadang2 ada yang hantar gambar separuh, blur,macam2 lagi lah... yang best lagi bila member sendiri bayar untuk mula2 je dulu. lepas pada tu boleh mintak wat yang lain dengan free..

    ReplyDelete
  8. sama la dengan situasi saya. kata nak ubah sikit je, tapi tengok-tengok semua sekali dia nak ubah lepas tu minta reka benda lain.

    sumpah nak marah. penempah boleh cakap, "ala senang je kan nak ubah.."

    see? dia nampak senang, tapi hakikatnya nak ubah tu la ambil masa

    ReplyDelete
  9. Sebab tu nieza tak amik tempahan doodle and design blog..x kuasa lagi nak melayan kerenah customer. .tgh2 sarat ni

    ReplyDelete
  10. sabar ye.. ni mesti kes byk kali ubah

    ReplyDelete
  11. nice blog...sweet jer blog nie... salam perkenalan.. :)

    ReplyDelete
  12. fi faham...kadang2 mereka tak faham imginasi seorang pelukis...imaginasi tanpa batasan :D sabar ye :)

    ReplyDelete
  13. tapi hasilnya tetap memberangsangkan :D

    ReplyDelete
  14. selalu berlaku pd cci.. dan lain kali kaol dorang nak ubah.. cas tambahan tirah kenakan...

    ReplyDelete
  15. perasaan tu mmg x best..meg penah dapat customer camtu,last2 meg cancel je sbb malas nak layan sgt..*tak pro langsung meg ni XD*

    ReplyDelete
  16. Bab2 yg kreatif ni memang kena tunggu mood, baru umphh..
    Tapi tula, customer ni slalu bpegang pd konsep they always right!...
    Sabar lah ya...
    Awak dah cuba sehabis baik...
    teruskan berkarya =)

    ReplyDelete
  17. pelukis adalah orng yg sabar, klu x sabar awal2 lg memang xkan pndai lukis.
    lukis perlu ketelitian dan kesabaran.
    :)
    *malas layan kerenah. lukis ntuk hobi je. klu buat utk org pun free je time ada mood :D

    ReplyDelete
  18. same pulak...

    kadang2 benda free pun banyak kerenahnye..ubah2 smpi berkali2..smpaikan dah dkat ngan tarikh nak guna brg tu..free je pun..

    ReplyDelete
  19. Saya faham macam mana perasaan sis.. Walaupun diaorang bayar tapi tolonglah jangan nak ubah last minit lagipun diawal perbincangan dah setuju nak itu dan ini..

    Dalam menghadapi situasi begini, saya tarik nafas panjang2. Kalau tak sure meletup! hehehe.. All the best to you sis!

    ReplyDelete
  20. sian tirah. sabar yer. biasalah manusia kan..

    ReplyDelete
  21. senasib lah kita..alhamdulillah customer sentiasa berpuas hati atas kesabaran kita.>.<

    ReplyDelete
  22. Aku teringin jadi pelikus handal tapi setakat mampu jadi pereke design picisan je..

    Tapi bab pelanggan cerewet melampau macam tu memang aku faham sangat situasinya.. Lagi sedih bila design dah siap tiba² dia terus senyap.. Nasib baik aku masih tau apa itu makna sabar.. ;)

    ReplyDelete
  23. Kalu mintak tukar banyak kaki xyah buay senang..Duit "burn" cakap dengan customer...HEHEHEHEHE

    LOVE U SYG..sy selalu menyokong di belakang awk...

    ReplyDelete