Tuesday, February 26, 2013

39 days until the big day


Panduan Perbelanjaan Perkahwinan : 
a) Perbelanjaan dari RM 10,000 – 20,000 
Jumlah sebanyak ini adalah perbelanjaan yang agak mewah bagi pengantin lelaki. Walau
bagaimanapun jumlah ini hanya sesuai untuk majlis perkahwinan di rumah, bukannya di hotel
mahupun taman. Pun begitu, anda masih boleh menjadikan perkahwinan anda ini yang paling indah
buat anda dan pasangan anda. 
b) Perbelanjaan sebanyak RM 20,001 – 30,500 
Jumlah yang dikeluarkan adalah mewah untuk majlis perkahwinan di rumah. Jumlah ini masih tidak berpadanan jika dilakukan di hotel atau taman. Ini kerana jumlah tersebut masih belum mencukupi atau anda terpaksa membuat pinjaman daripada kaum keluarga, sanak saudara atau rakan-rakan. Walaubagaimanapun, anda boleh menceriakan hati pasangan anda dengan hanya membuat majlis di rumah kerana pelbagai perkara yang boleh didapati daripada jumlah bajet sebanyak ini. Tentu sahaja apa yang anda idamkan atau impikan untuk majlis tersebut akan dapat anda dipenuhi. 
c) Perbelanjaan sebanyak RM 30,501 – 40,500 
Jumlah yang akan dikeluarkan ini adalah jumlah maksimum untuk majlis di rumah. Tentu sahaja anda mampu menyediakan apa jua yang anda inginkan untuk majlis perkahwinan anda ini. Apapun, jumlah ini masih boleh dikurangkan agar berpatutan dan beli perkara yang anda perlukan sahaja. Itu lebih jimatkan? Erm… jika diikutkan jumlah ini masih belum benar-benar cukup untuk melangsungkan perkahwinan di hotel. Pun begitu, jumlah ini membolehkan anda menyewa sebuah dewan sederhana di sesebuah hotel dengan jemputan yang terhad. Itupun jika anda berkeinginan untuk melangsungkannya di hotel. 
d) Perbelanjaan sebanyak RM 40,501 – ke atas 
Erm… jumlah yang anda keluarkan ini agak keterlaluan untuk majlis perkahwinan di rumah. Mungkin anda memang berkemampuan untuk mengeluarkan sejumlah wang sebanyak ini, tetapi anda boleh mengurangkan kos tersebut agar wang yang selebihnya boleh digunakan untuk lain-lain perkara seperti membeli barangan dapur, membuka akaun untuk anak-anak dan pendidikan mereka, serta lain-lain perkara. Bagi yang ingin melangsungkan perkahwinan di hotel atau taman, jumlah inilah yang amat bersesuaian dengan majlis sedemikian. Tentu sahaja jumlah perbelanjaan yang akan dikeluarkan terlalu banyak, tetapi ia berpadanan dengan majlis yang akan dilangsungkan di salah satu daripada dua tempat tersebut.
**copy dalam pakcik google..fikir-fikirkan..tapi mengikut pengalaman sendiri..memang terlalu banyak habis duit..memang nak kahwin seringkas yang mungkin..tapi tipulah kalau habis setakat 1-5k aja..mesti lebih...

21 comments:

  1. wahhhhhhhhhhhhhh,tak sabar nk tgk org tu punya gambar kawen :P

    ReplyDelete
  2. betul tuh...
    nieyl mase kawen aritu pun..
    makan puluh ribu gak...
    itu belah nieyl..belah asben pun lebih kurang cmtu gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..diorg blh ckp bila diorg belum kena...

      Delete
  3. dah jadi macam perunding perkahwinan plak skarang ni ye...

    ReplyDelete
  4. hehe. bajet rendah atau tinggi, yang penting diberkati kan dear. InsyaAllah dengan izin Dia. Yang penting orang datang cukup makan. heeee

    ReplyDelete
  5. apelak kene wanita kat atas tu bersemangat jer nampaknya... hahahaha... bersemangat nak jadi surirumah dah tu.... fighting!!!

    ReplyDelete
  6. paling kurang kena ada 10k. nanti saya kahwin, belah lelaki cuma buat doa selamat. jimat dah di situ.hehe

    ReplyDelete
  7. 39.. isk! isk! dh jadi group mak2 dah pasni kan.. sob! *srooot*.
    semoga bjalan lancar..:) dan ye betul kata saudari Chacha.. yg penting org dtg cukup mkn & tdk mbazir. pelamin roboh pun xpe, aslkn pngantin turut sama happy mjamah mknan. hehehe.

    ReplyDelete
  8. btul tu.. tp mujur kawen cepat.. sbb masa tu brg pun x naik agi.. ^_^

    ReplyDelete
  9. wahwahwah 39 days je lagi ? eheee
    semoga semuanya lancar :)


    *dah email alamat kat email tedy :) hehe

    ReplyDelete
  10. lama tak berblogging. hii. tengok2 dah nak kawin dah! 39 hari kejap je lagi! mesti nebesss! hihi. congrats!

    ReplyDelete
  11. tips cari barang hantaran cantik tapi berpatutan harganya?

    ReplyDelete
  12. sy pun dh start pening..budget dh kelaut..huhu..

    ReplyDelete
  13. kalau nak simple.. bt majlis nikah je.. tp kahwin memg mahal.. depens pada individu..selagi belum smpai majlis ada je tak cukup.. jgn sampai membazir, berhutang n tak cukup makan selepas berkahwin.. bersederhana dalam semua hal

    ReplyDelete
  14. nak kawen ni tak semuadah yg disangka kan ?

    kite nanti ni kena fikir betul2 ni. rancang baik2. :)

    ReplyDelete
  15. skang ni org bertunang pun dh ratus2 ribu.. kahwin apatah lagi.. membazir je kalau dh smpai menyusahkan kehidupan lepas kahwin tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn ckp..kalau x kawin lagi keri...nnt awk th laa bila awak tu dh gatai nk berbini.. =P

      Delete
  16. masa time kahwin ni la duit keluar cam air... kena pandai bajet and control bajet :)

    ReplyDelete